joi, 19 februarie 2015

Blugi reparatii

Inainte/dupa
Final 
 Scriam in forum despre blugi si daca tot am cautat dupa poze explicative am decis sa scriu si aici despre reparatia blugilor rupti, paraiti sau rosi. 
De aceasta data, blugii din imagine, nenorociti intre craci. 
Operatiile de lucru ale acestor reparatii sunt minutioase. Necesita atentie si rabdare de la cap pana la coada. De ce, pentru ca in zone bine vizibile, daca nu arata reparatia ca si cum nu ar fi fost vreodata rupti, sunt la fel ca si cum i-ai purta rupti, ba mai rau, deci devin sacose garantat.
Sa va povestesc ciclul blugilor care-mi trec mie prin mana:
- clientul : "sunt preferatii mei" Eu: "se vede, altfel nu aveau nici un motiv sa se gaureasca asa" clientul: roseste si ma roaga sa-i salvez macar cat de cat sa nu se rupa mai tare, eu carcotasa cum sunt, spun ca incerc. 
-pleaca fara prea multe sperante, e logic, dar cum sa spun clientului ca sunt magician, cand nu sunt?! Spuneam eu ca imi dau silinta sa fac lucurul bine, asta insa nu pot garanta ca-mi si iese. Deci ramane sa-mi dau silinta sa repar ce-au stricat altii.
Cum procedez?!
1. In primul rand scriu datele, ma intereseaza si compozitia materialului daca are o eticheta e perfect. Ma ajuta foarte mult in alegerea atei potrivite, dar si dublura pentru reparat. Deci notez frumos, asa cum fac cu tot ceea ce lucrez, cu detalii si amanunte minuscule care nu intereseaza pe nimeni, doar pe mine din mai multe motive pe care nu le desriu acum aici.
2. Urmatorul pas este sa calc  partea rupta si nu numai, Calc produsul in special in zona rupturii sa aranjez resturile de ate, daca exista (niciodata nu le taiem), pentru ca sunt importante, le calcam fiecare in directia lor corecta. ### (1.= 2.//) . De ce, pentru ca atata cat sunt ele ne ajuta sa redam stabilitate, daca sunt intregi e si mai bine, daca nu, intinse frumos, stabilizate pe dos cu prelungiri de la alti blugi sau ata de grosime asemanatoare si le fixam usor cu lipici, numai pe dos, nu si pe fata.
3. O panza pe cat posibil compozitie ca a blugilor, daca sunt sintetici panza cu sintetic (sa nu fie foarte deasa ca de ex.  satenul, ci panza usoara), daca sunt doar de bumbac (acesti blugi pocnesc cel mai des) folositi panza de bumbac. Si asa mai departe. NU pentru dublura elastica daca blugul nu e unul elastic si daca e elastic atunci dublura elastica (atentie sa nu deformati la cusut).
4. Paza aleasa in functie de compozitia produsului NU se surfileaza, interesul nostru e ca reparatia sa fie cat mai invizibila posibil, deci fara margini inutile, de aceea nici nu optam pentru alt materrial de blug. E gros, se simt marginile, deci STOP pentru dublura de blug la reparatii ce nu vrem sa se vada (Blug folosim, cand vrem sa astupam goluri, dar sa se vada ruptura insa blug dedesubt am reparat si asa nu stiu daca am poze). 
5. Dupa ce-am decis ce material luam, avem grija sa-l taiem mai mare (de preferat colturile sa se rotunjeasca usor, (ca idee a dublurii este panza de la punga buzularului blugilor, nu neaparat a celor ce-s pe masa de lucru :)) atat cat sa acoperetoata suprafata subtiata, nu doar a rupturii. Se calca si se acopera cu un strat subtire de lipici de textile sau cu lipici stick (pentru hartie). Se lipeste cu grija, in asa fel incat sa fie aranjate firicelele ramase din ruptura (defapt asta aveti grija deja la calcat sa aiba continuitate) insa si la lipirea panzei se tine cont si se lipeste cu grija ca aceasta este baza care da stabilitate si trebuie sa tina ruptura sub control pentru coasere. Aceasta panza ia locul firelor de urzeala acolo unde este cazul si de stabilizare acolo unde materialul poate crea pe viitor probleme, fiind deja subtiat.
6. Dupa ce-ati lipit bine pregatiti masina de lucru masurati  cat de mare este pasul tesaturii (cam 1-2 mm) testati pe o parte a produsului unde nu se vede si setati masina cu ata cea mai potrivita la culoare (pot fi si mai multe nuante daca produsul cere asta datorita diferentelor de nuanta). Insa tineti cont, NU culoarea produsului e importanta, ci culoarea din zona produsului la ruptura. Deci acolo in zona cu probleme luati nuantele cele mai potrivite posibil, neaparat la lumina zilei (de cusut coaseti cand vreti, insa culorile la lumana naturala a zilei cu comparatie directa pe produs, si nu ca papiota, ci ca fir. Intinzi firul pe partea ce trebuie lucrata si firul care aproape ca se pierde pe produs acela e tonul indicat. (Pe papiota de regula nuanta e mai tare).
7. Masina e  setata ca pas, tensiunea e lejera, piciorusul daca se poate regla ca tensiune este si el relativ lejer, daca nu se seteaza, ajutati la coasere cu o tragere usoara sa nu bata pasul pe loc la cusut.
8. Tineti cont de firul drept. deci mergeti la coasere direct pe linia dreapta a tesaturii, ea va va conduce de la sine, nu coaseti cu functia de intoarcere, ci intoarceti d-ea dreptul cu mana materialul ci executati cusatura de jos in sus. Mult?! Spuneam ca necesitam rabdare, deci dati batai. 
9. Spuneam ca nu folosim functia de coasere inapoi ci intoarcem materialul, dar cum(?!), cu grija in asa fel incat sa nu se vada cum trecem in linia urmatoare a tesaturii. Eu mut cu  mana o miscare a volantului o idee mai in fata ca sa redau aceeasi structura. Si tot asa procedez la fiecare rand pana termin. 
10. Cum spuneam si mai sus, se coase si peste zona subtiata, nu trebuie sa dam o forma de patrat sau o forma regulata, ci sa pierdem cusatura noastra in structura materialului, si pe partea rupturii tinem randul imaginar si continuam pe partea subtiata.
11. Dupa ce-am terminat cusaturile (puteti sa coaseti si doar de sus in jos sau jos in sus ) cu conditia sa lasati capetele mai lungi ca sa le puteti trage pe dos si ascunde (evitati nodurile ca se pot vedea inestetic). 
12. Ultima operatie este analiza daca sunt capete de tesatura ablugului care nu au fost prinse in  cusatura, eventual ascunse inainte de calcare si desigur calcarea finala. 

11 comentarii :

  1. Buna . Eu folosesc in operatia de "stopare " termocolantul si ghergheful atunci cand se poate . La dublura din material o croiesc putin mai mare , o surfilez pas lejer si o insailez . Stopez. Apoi desfacsurfilarea decupez cu mare atentie cu bavurile si calc cu un tifon pe deasupra cu un fier mic cu abur puternic . Daca se cere (numai dupa ce se zvanta ) dau materialul cu putin indigo.Pentru unele reparatii folosesc bazoane (petice) . Decupez partea deteriorata ,scot tiparul dupa ea , tinand cont de : textura materialului , directia firului culoarea materialului, a atei ,grosimea ei si tipul de cusaturi al pantalonilor . Si ca sa aiba tinuta reparatia ' sa nu aibe discordante dupa fiecare operatie in parte folosesc descalcatul . ( Ai observat ca atunci cand alegi culoarea atei uneori strambi din nas ? dar dupa ce cosi cu ea ai surpriza placuta sa fie mai mult ca perfecta

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Bine ai venit si-ti multumesc pentru comentariu! Ideea cu indigoul am avut-o si eu, dar m-am cam temut sa nu patez sau sa lase clientul pete pe unde se-aseaza.
      Referitor la ata, am observat si eu de aceea de foarte multe ori testez nuanta prin cusatura abea apoi decid clar ce fir iau. Explicatiile sunt uneroi incomplete, pentru ca multi pasi pentru mine au devenit atat de normali incat si uit ca ar trebui specificat intr-o explicatie.

      Referitor la calcat si descalcat (calcatul interfazic), sunt operatii de baza pentru mine. Deci, respectul meu!

      Imi place felul cum explici, imi dai impresia ca esti un preofesionist. Mi-ar placea sa-mi mai scri, poate ai si tu ceva de aratat, m-as bucura sa vad ce mesteresti!

      Ștergere
  2. Am urmarit explicatiile si de pe blog si de pe forum. Ma bucur ca ai revenit. Chiar in forum am cautat ceva de la inceputuri si am de tine bineinteles. Erai super activa si iti urez succes pe mai departe.

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Multumesc mult Izi, da, eram foarte activa insa cu timpul m-am delasat. Poate oarecum dezamagita de unele intrigi sau raspunsuri in doi peri; apoi mai tarziu timpul din ce in ce mai limitat pentru asemenea ocupatii. Mi-ar placea totusi sa revin, scriu cu drag despre ceea ce fac, si-mi place sa comunic pe subiect, insa momentan pare cam nesigur terenul acolo, s-au schimbat multe (ai vazut cu sigurata actuala atmosfera a formului). Ma bucur ca am insa blogul unde nu deranjez pe nimeni si oricine e binevenit sa scrie pertinent, chiar daca aduce completari sau corectari la ceea ce postez. Iti multumesc ca-mi esti alaturi!

      Ștergere
  3. buna . Am rezolvat problema tastaturii , cam o parte din noapte . Sunt noua pe langa voi dar va urmaresc de foarte mult timp .Despre blog am sa-l formatez pentru ca am ce sa arat , masini , accesorii , reviste , ustensile , mercerie , dar din pacate la produse mi-au ramas cateva desene (crochiuri imbracate) Lucrez de foarte multi ani,cand nu aveam in reflex sa le pastrez . Dar acum sunt la faza de gandire la un proiect -costum de calarie = o combinatie de tercot strech si tricot , dar asta decide clienta . O sa fac si desene si fotografii . Ca si tine am si alta ocupatie , sunt asistent social, probleme neuro-locomotorii . P.S. Ti-am lasat o sugestie dincolo la masini .

    RăspundețiȘtergere
  4. Ma bucura foarte mult! Abea astept sa vad! Ador sa cunosc oameni cu ocupatii similare! Sunt atatea lucruri de invatat de la oameni motivati!

    Am dat o cautare cu numele tau, si am gasit un site de moda. Credeam ca e al tau :)

    Da, am raspus la sugestie :)

    RăspundețiȘtergere
  5. nu nu este al meu eu mai am si un alt prenume Marina

    RăspundețiȘtergere
  6. Buna! Am si eu cateva perechi de blugi care au problema la care se pare ca tu ai gasit solutia. Mi-as dori sa stiu daca te gasesc in Bucuresti si, eventual, unde in Bucuresti. Mersi!

    RăspundețiȘtergere
  7. Buna!
    Primesc multe mesaje pentru reparatia blugilor, insa eu nelocuind in Bucuresti am apelat la forumul Lucru de manna, in ideea ca sunt doritoare, se pare ca tema nu este interesanta si nu exista doritoare.
    Imi pare rau ca nu va pot ajuta si nu am o recomandare... :(

    RăspundețiȘtergere
  8. mare pacat ca nu exista si la noi asa ceva
    http://denimtherapy.com/

    Am cautat in Bucuresti dar nu am gasit nimic.

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. In plan am reparatii prin posta, insa nu stiu daca se renteaza sa trimita cineva din Romania si sa plateasca 10 euro pentru reparatie. Cred ca mai retnabil e sa cumparati altii sau sa intrebati prin apropiere pana gasiti pe cineva care face.

      Ștergere